Mijn opa had het, en ook zelf kwam ik enkele jaren geleden positief uit de test – wat ik zeker niet positief vond. Een van de paarden op de stoeterij in Duitsland is er uiteindelijk aan gestorven. De ziekte van Lyme: wat gebeurt er als ‘de teek beet heeft’?

lyme paard hond kat

De hoofdoverdrager van Lyme-Borreliose is de teek, die met Borrelia burgdorferi, Borrelia garinii of Borrelia afzelii geïnfecteerd is. De Borrelia-bacterie kan verschillende vormen aannemen, waardoor deze beter kan overleven in een vijandige omgeving. Ze wordt voornamelijk overgebracht door teken, maar ook andere insecten kunnen deze spirocheten overdragen!

Lyme Genezen

Als een geïnfecteerde teek de mogelijkheid krijgt zich lang genoeg te voeden op het dier, begint de Borrelia burgdorferi de reis door weefsels en de bloedstroom. De meeste dieren kunnen een lage infectiedruk zelf aan en genezen zichzelf. Sommige dieren blijken hier niet toe in staat. Hoewel de bacterie niet bekend staat om haar destructiviteit, veroorzaakt ze bij deze groep dieren verwarrende signalen voor het immuunsysteem. Het resultaat is vaak een immuunsysteem dat zich tegen zichzelf keert.

Tegenstrijdig ziektebeeld Lyme

“Een hond die gister linksachter niet lekker liep, maar vandaag lijkt het juist rechtsvoor niet goed te gaan.” “Normaal gesproken houdt je paard van borstelen, maar vandaag gingen de oren plat in de nek en werd er gericht getrapt.” Juist dit soort tegenstrijdige en wisselende symptomen, moeten een belletje doen rinkelen: ze wijzen op de mogelijkheid van de ziekte van Lyme, zeker als er geen andere symptomen zijn!

Symptomen Lyme

Doordat de symptomen erg verschillend zijn, wordt de ziekte van Lyme vaak pas in het chronische stadium ontdekt. Mogelijke symptomen zijn: spierspanningen, wisselende kreupelheden, huidveranderingen en ontstekingen van de huid, vermagering, koliek, ataxie, orgaanziekten en gedragsveranderingen. Maar bij het paard kunnen ook head shaking, hoeflederhuidinfecties en hoefbevangenheid een gevolg zijn van Lyme.

Lyme Test

Hoe weet je dan of je paard of hond wel of geen Lyme heeft? Hiervoor zijn enkele tests beschikbaar. Helaas blijken de meeste niet betrouwbaar genoeg, zoals de ELISA-test, bioresonantie en ‘western blot’. Deze tests zijn dan ook enkel bedoeld ter ondersteuning. Betrouwbaarder lijkt de LTT: lymphocytentransformatietest.

teek 2

Dagelijkse controle

Maak er een routine van je paard en/of hond dagelijks te controleren op teken. Gebruikt hierbij nooit alcohol vooraleer de teek verwijderd is! De teek ‘kotst’ anders van schrik zijn maaginhoud (incl. bacteriën) direct in de bloedbaan van het dier.

Vaccins tegen Lyme

Er zijn enkele vaccins tegen Lyme-Borreliose op de markt. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat enkele slechts minimaal werken, andere niet geregistreerd zijn (maar mogelijk perspectief bieden). Mocht u uw hond of paard toch laten vaccineren, doe dit dan in het voorjaar en enkel als u in een tekenrijk gebied woont. Daarnaast heeft het alleen nut negatief geteste dieren te vaccineren. Een test vóór een eventuele vaccinatie is dus een must! Na vaccinatie is het niet meer mogelijk onderscheid te maken tussen gevaccineerde en natuurlijk geïnfecteerde dieren.

Toch Lyme?

Net zoals bij de mens geldt voor paarden en honden dat antibiotica eigenlijk alleen helpen in het eerste (lokale infectie) en tweede (reis door lichaam) stadium. Zodra de bacteriën zich hebben vastgezet (derde fase) en de ziekte chronisch is, is het voor antibiotica te laat. Daarnaast reageert het spijsverteringskanaal van het paard vaak gevoelig op antibiotica. Resistentie en bijwerkingen komen veel voor. Dierpraktijk Beest schrijft om deze reden altijd kruiden en essentiële oliën voor om de darmflora van het paard te beschermen als hij aan de antibiotica zit. Pas ook goed op met het toedienen van Corticosteroïden! Bij honden en paarden met Lyme verergeren de symptomen juist na toediening van Cortico’s, omdat het immuunsysteem tijdelijk wordt ‘platgelegd’ en de Borrelia dus nog beter kan toeslaan.

Stimulerende middelen

Zoals het oude spreekwoord luidt: tegen iedere kwaal is een kruid gewassen! Dierpraktijk Beest zet dankbaar stimulerende middelen voor het immuunsysteem in. Wij kijken naar het dier en de klacht en zetten per individu een of meerdere natuurlijke middelen in. Homeopathische middelen, zoals de Borrelia nosode, zijn daarbij erg succesvol.

Maak direct een afspraak

Verder lezen bij Nieuws & Info

Tekst: Marloes Kruiper. Gepubliceerd op Dierennieuws op 18 juli 2014.